Deze
website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.
|
Bouwverslag
2018
30 dec
2018
Door
werk en gezondheidsproblemen
lag het werk aan mijn bootje lange tijd vrijwel stil. Deze maand kon ik
voor het eerst weer aan de slag. De diagonale versteviging onder de
trampolines worden op de drijvers vastgezet met een dyneema
padeye.
Daarvoor heb ik intern nog wat versteviging vastgelijmd. Daarna kon ik
beginnen met plamuren en schuren. Door alle randen en overgangen kostte
dat best nog wel wat tijd. Omdat de temperatuur behoorlijk gedaald was
moest ik tussendoor ook nog steeds wachten. Tijd voor wat andere
klusjes tussendoor.
De trailerbak heb ik geverfd. Hiervoor
heb ik de IJsel stofgrijs gebruikt, met als verwachting dit ook voor de
boot te gebruiken. Uiteindelijk is dit toch té grijs, dus daar moet ik
toch nog iets anders voor zoeken. Daarna heb ik watervast tapijt
geplakt op de bak en de langsbalken vastgelijmd en gebout. De
trailerbak is nu klaar om op de trailer vastgemaakt te worden.
De
beams worden met een bout op de CMM's vastgezet middels een
tussenplaatje. Die zit weer met twee bouten door de CMM heen. Om de
exacte positie te bepalen heb ik een stukje schuim in de CMM vastgezet
met smeltlijm. Daarna het gat doorboren, en dat gat weer gebruiken om
de twee gaten in de CMM te boren. Ik wou dit eerst met een kolomboor
doen, om het zo vertikaal mogelijk te doen. Dat ging niet, omdat de
Upper Folding Strut in de weg zit als je de beam genoeg omhoog wil
tillen. Uiteindelijk ging het met een tweede set ogen en een
geodriehoek ook goed. De passing van de bouten was goed. Ik heb de
gaten nog iets uitgevijld en van binnen met epoxy bestreken om
vochtinsluiping tegen te gaan. De passing van
de beams om de CMM's was niet 100%. Theoretisch moet alles natuurlijk
precies passen, maar in de praktijk zit er hier en daar toch één of
twee milimeter tussen. Dat heb ik opgelost door lijm van een mengsel
van katoen, aerosil en epoxy er tussen te smeren en de beams op hun
plek te bouten. Er is nu overal goed contact.
De trampoliebuizen
zijn volgens tekening van aluminium met een flens aan het eind
vastgelast. Ze worden dan vastgebout aan de
beams. Ik heb een tijd geleden koolstof buizen gekocht. Deze zijn veel
stijver. Hiervoor heb ik
koolstof houders
gemaakt. In eerste instantie wat te groot, omdat ik de precieze
bevestigingsplek nog moest bepalen. Toen het plamuren klaar was heb ik
ze op de beams vastgeklemd en uitgelijnd met de gekromde zwaarden en
met het drijverluik. Nadat ik tevreden was over de plek heb ik ze op
maat gemaakt en vastgelijmd. Daarbij heb ik ook aan de buitenzijde van
de romp de versteviging voor de padeyes verlijmd.
Gaten
voor onderdelen die op de boot bevestigd moeten worden moeten altijd
met een epoxymengsel verstevigd worden. Ik heb daarvoor de eerste
gaatjes geboord, voor het lager van de helmstok. Er zullen nog vele
volgen.
30 sept
2018
Na een
lange vakantie had ik vanwege mijn werk weinig tijd om aan de boot te
spenderen, maar langzamerhand kon ik toch wat klussen klaren.
Met
de drijvers ingevouwen was het eenvoudig om voorovergebogen in de
drijvers de
achterkant van de voorste beams aan de binnenzijde te lamineren. Het
kostte minder moeite dan ik had verwacht.
Daarna werd het tijd om de
tijdelijke openingen bij de achterbeams dicht te maken. Eerst heb ik de
drijvers beschermd met twee lagen plastic en daarna
een flens van glasvezel gelamineerd aan de onderkant van de luikjes. Om
deze goed vast te lijmen heb ik een stelling gemaakt van de oude
drijversteunen. Als laatste kon de buitenkant gelamineerd worden.
Hiermee is de laatste lamineerklus aan de drijvers klaar.
Ondertussen
kwam ik erachter dat het flexrubber van de helmstokverlenger een stuk
groter is dan ik dacht. Daarom moest er een koolstof plaatje opgelijmd
worden.
22 juli
2018
Om de
drijvers aan de beams te kunnen lijmen, heb ik een aantal oude steunen
omgebouwd om de
drijvers te kunnen ondersteunen. Deze staan namelijk niet vertikaal,
maar onder een hoek van ongeveer 9 graden. Daarna kon ik de drijvers
omhoog tillen, ondersteunen en uitlijnen zodat bakboord en stuurboord
symetrisch waren. Daarbij moest ik wel oppassen dat ik de uitlijning
van de beams niet verstoorde.
Om
de beams aan de drijvers
vast te lijmen had ik maar heel beperkte werkruimte. Veel werk moest
met de hand en op gevoel, omdat er te weinig ruimte was voor een
schuurmachientje. Ook met een spiegeltje had ik geen zicht op wat ik
deed, omdat mijn arm in de weg zat tijdens het werken. Wat wel werkte,
was tussendoor veel foto's maken met mijn telefoon. Een boroscoop
camera was handiger geweest, denk ik.
Na
het vastlijmen moest ik wéér schuren en
voorbereiden voor de verstevigingen met glasvezel.Nadat bijna alle
naden verstevigd waren kon ik de steunen verwijderen
en de drijvers invouwen. Dit ging gelukkig erg soepel. Ze kunnen nog
niet volledig invouwen omdat de steunen van de romp in de weg zitten.
Nu moet ik de
achterkant van de voorste beams nog verstevigen. Daarvoor moet ik in de
drijvers kruipen en dat gaat het makkelijkst als ze ingevouwen zijn,
hoewel het ook dan nog erg krap is, maar ik pas er net in.
Na de bestelling van mijn dek hardware moest ik een paar aluminium
conische moeren aanpassen. Daarna waren alle delen klaar om
geanodiseerd te worden en hoop ik ze binnenkort weer op te kunnen halen.
30 jun
2018
Veel
foto's deze keer. Niet dat ik zoveel gedaan heb, maar ik had
wel veel
zichtbare voortgang. Het mooie weer bleef aanhouden, maar voordat ik de
laatste delen in de primer kon zetten, moest ik eerst gaten frezen in
de trampolinebuizen. Het malletje kon ik met latten vertikaal klem
zetten. Dit werkte perfect.
De afwerking van de giek was ik niet tevreden mee, dus na wat plamuren
kon deze meegenomen worden in de laatste primerbeurt. Daarna ontkwam ik
er niet aan om toch weer te gaan schuren om de high build primer weer
glad te krijgen.
Ondertussen was ik begonnen met het klaarmaken van het vouwsysteem. De
kunstof bussen waren wat te krap voor de pinnen. Bij de bouw van de
beams had ik daar al last van. Gelukkig had ik een tijd geleden een
bulletin van Ian Farrier gelezen waarin beschreven stond dat de pinnen
zonder veel moeite in de bussen horen te schuiven en dat het OK is om
de binnenkant met schuurpapier voorzichtig te ruimen.
De steunen van de hoofdromp heb ik verbouwd en op wielen
gezet. Hierna kon ik de romp verrijden en midden tussen beide drijvers
zetten. Voor de ondersteuning van de beams had ik enige tijd geleden al
vier steunen gekocht. Eerst heb ik ze gebruikt om met mijn laser
waterpas de romp goed neer te zetten. Daarna kon ik de beams plaatsen
en de upper folding struts vastpinnen. Daarna de beams waterpas gezet
en uitgelijnd. Omdat ik de pinnen hol had gemaakt, waren deze
uitstekend te gebruiken om de scharnieren precies uit te lijnen. Dat
kwam allemaal goed uit. De beams hebben echter nog wel wat
bewegingsvrijheid, zolang ze niet zijn verlijmd met de drijvers. Daarom
heb ik wat latten vastgeklemd op de beams.
Ik was tevreden met de passing van het vouwsysteem en de beams.
Alleen de kier tussen de beams en de CMM's was iets krapper dan
verwacht ( het zou 3 - 9 mm moeten zijn), maar net voldoende. Van
tevoren had ik verwacht dat ik hulp nodig zou hebben voor het
uitlijnen van de beams en de lower folding struts. Door met een latje
de struts te steunen, maar ook de bouten vast te klemmen, kon ik dit
uitstekend alleen doen. Alleen voor het vastbouten van de brackets had
ik hulp nodig.
Als laatste heb ik de drijvers klaar gemaakt voor het ontvangen van de
beams. Er zijn twee extra gaten in het dek om de achterste beams aan de
binnenkant te kunnen lamineren. Deze had ik in 2012 bij de bouw van de
drijvers al gemarkeerd. De uitsparing voor de beams heb ik met hulp van
een malletje op maat gemaakt en alle opppervlaktes geschuurd.
31 mei
2018
En toen
werd het plotseling mooi
weer. Veel warmer dan normaal en ideaal om de boot te schilderen met de
schuurdeur open. Omdat ik zelf de coppercoat wou aanbrengen heb ik toen
de romp op z'n kop gedraaid en eerst primer aangebracht. Voor de
trailerbak had ik Awlgrip 535 gebruikt. Voor de romp had ik
Nautix
HPE high build primer gekocht. Dit werkt véél fijner, is niet zo dun en
heeft veel minder oplosmiddelen.
Omdat de HPE zo fijn werkt en
het mooie weer aanhield ( warmste meimaand ooit ) heb ik mijn plan weer
omgegooid en ben direct met de high build primer begonnen. Ik heb het
grootste deel nu gedaan. Op een paar plekken had ik nog wat kleine
oneffenheden. Deze heb ik opgevuld met Nautix watertight epoxy filler.
De rompen zijn onder het dekniveau glad geschuurd. Dat kost ook nog
best wel even tijd, want je schuurt zo door de dunne laag primer heen.
Dus eerst met een stuk versleten 80 grit schuurpapier de
onvermijdelijke randjes en druppels weggeschuurd, daarna 180 grit met
de plank en de excentrische schuurmachine en uiteindelijk 240 grit met
de Rupes. De rest van het schuurwerk kan wachten tot er weer regendagen
zijn .
Nog een paar verfdagen te gaan.
30 apr
2018
Een
algemeen aanvaarde wijsheid onder zelfbouw bootbouwers is dat er geen
einde lijkt te komen aan het plamuren en schuren. Op een gegeven moment
moet je gewoon stoppen. Ik had bedacht dat ik dat nu wel zou kunnen
zeggen, maar heb het net niet gehaald. Een van de oorzaken is dat ik de
lastigste en meest zichtbare delen van de hoofdromp tot het laatst heb
bewaard. Helemaal perfect hoeft niet, maar ik wil wel even
mijn best gedaan hebben. En twee weken extra maakt toch niet uit op de
7 jaar die ik nu al bezig ben.
Toen ik het dekluik nog een keer paste, was ik niet tevreden. Blijkbaar
had ik teveel weggeschuurd van de opstaande rand. Dus, de rand
verbreden, verstevigen met een glasmat en nog een keer wat plamuur er
op. Het ziet er nu een stuk beter uit. Ook was ik niet tevreden met de
rechte vlakken van de CMM's. Die dingen zijn sowieso een drama om strak
te krijgen. Ik snap nu wel waarom Ian indertijd voor de F32 en de F22
overgestapt is op voorgeproduceerde vormdelen uit een mal.
Voor
het schuren en plamuren aan de kuip
is het handiger om de boot op z'n kant te houden. Ook werd het nu tijd
om de luikjes in de kuipzitting op maat te maken en de scharnieren te
verlijmen. Ik heb hiervoor 5 minuten epoxy gebruikt. Dit is iets minder
sterk dan gewone epoxy. Het idee is dat, als iemand op het deurtje gaat
staan, de
koolstof scharnieren gewoon afbreken, en er verder niets kapot gaat. De
wandputting voor het voorstag heb ik pas gemaakt voor de ELHF rolfok.
Na 7 jaar trouwe dienst heeft mijn 12V Sears multitool de geest
gegeven. Ik denk dat de koolstofborsteltjes op waren.
Tussen het schuren en plamuren door heb ik de trailerbak in de primer
gezet. De bovenkant wit, de onderkant grijs. De onderkant heb ik nog
een extra laag gegeven en een laag blanke double coat. Ik had dit
allemaal nog liggen en het was over datum, dus kon ik het mooi hier
voor gebruiken. Het viel me op hoe veel oplosmiddelen er in de twee
componenten verven zit en hoe lang die geur in de schuur blijft hangen.
Mijn schuur is goed geïsoleerd, maar daarmee
ook niet zo goed geventileerd. Ik was eerst van plan om de hele romp
zelf in de high build primer te gaan zetten, maar dat lijkt me nu niet
zo'n goed
idee. Dat betekent ook dat ik mijn werkvolgorde iets ga veranderen en
de primer even uitstel.
31 mrt
2018
Terwijl
mijn freesbank de frames
voor de trailerbak aan het frezen was heb ik een lat ter versteviging
op de bak gelijmd. Uit de restanten die na het frezen overbleven heb ik
vormstukken gemaakt waarmee de frames op de balken worden bevestigd. Na
het verlijmen van de frames met de vormstukken heb ik deze
vastgeschroefd op de balken en de samenstelling op de romp gelegd en
verlijmd. Om de stijfheid van de bak te verhogen heb ik
zijstrips
op de bak gelijmd. Daarna kon de boel van de romp af om alle lijmranden
te verstevigen met glasvezel. De bak is nu klaar om geschilderd te
worden.
Ondertussen kon ik binnen in de romp op
nog wat lastig te bereiken plekken de glasvezelstructuur dichtplamuren.
De rest van het interieur is teruggeschuurd en moet hier en daar nog
wat
bijgewerkt worden. Buiten op de romp heb ik de onderkant van de
ankerrolhouder
vastgelamineerd. Daar kon ik nu mooi bij. Toen de trailerbak van de
romp af ging kon ik nog wat hoekjes en randen van de romp in vorm
schuren.
Het
moment van schilderen komt dichterbij. Ik ben er nog niet helemaal uit
wat ik
qua kleurstelling wil. Onder de waterlijn staat het wel vast. Dat wordt
coppercoat. Boven de waterlijn zijn er nog drie mogelijkheden over. Een
donkerblauwe romp met wit dek, zoals deze Engelse F-33, vind ik erg mooi.
Nadeel wel is dat de romp erg strak moet zijn, omdat je alle
oneffenheden ziet.
Iets lichter kan ook wel, maar vind ik minder mooi. Uiteindelijk zal
het
wel wit worden, met lichtgrijze anti slip op het dek,
eigenlijk de
standaard farrier kleur op de F-22.
Wit
is veel vergevender voor oneffenheden en ik kan altijd nog met PVC
wrapfolie een kleur geven aan de buitenkant van de drijvers. Een vriend
van mij raadde mij DC831 stofgrijs aan als kleur. Die
ga ik eerst op de trailerbak aanbrengen om te kijken hoe het bevalt.
De
wandputtingen op de drijvers heb ik op maat gemaakt. het lummelbeslag
voor de giek is klaar. Ook alle aluminium conische moeren zijn gemaakt.
Binnenkort kan alles geanodiseerd worden.
28 feb
2018
Het
uitharden van de epoxy met
die lage temperaturen duurt wel even. Feitelijk komt het tot stilstand,
totdat ik de schuur weer opwarm om te kunnen werken. Daarom werk ik
afwisselend aan verschillende klusjes en heb ik de
romp op z'n zij gedraaid om in de kajuit een aantal anders lastig te
bereiken plekken te plamuren. Ook heb ik de kuip en het dek verder
afgewerkt met plamuur. Dek en kuip moeten wel strak qua vorm zijn, maar
hoeven niet superglad te zijn, omdat 99% wordt afgewerkt met kiwigrip (
dek en kuipvloer ) of EVA schuim antislip ( kuipzittingen ). Bij de
kuipvloer heb ik daarom ( behalve aan de randen ) alleen de
glasvezelstructuur gevuld. Ook heb ik de passing van het zwaard weer
gecheckt. Dat was maar goed ook, want er ik had te veel plamuur bij de
achterlijst in de zwaardkast opgebracht. Een beetje schuren en het was
weer goed.
De giek is klaar om in de primer gezet te worden. Eén onderdeel is
nog niet klaar, en dat is het lummelbeslag. Ik kwam er achter dat
daarvan ook nog een onderdeeltje mist, dus dat moet ik zelf nog maken.
Qua kleine klusjes heb ik de anker rol houder ook op z'n plek gelijmd
en tevens de wegneembare stijl afgemaakt. Deze moet nog wel geplamuurd
worden.
Ondertussen ben ik ook begonnen aan de trailerbak. Voor
de spanten heb ik een plaat multiplex gelamineerd. Deze keer geen
peelply gebruikt, maar na het lamineren eerst een paar uur laten
uitharden en toen geplamuurd. Na het opbrengen van de laatste
plamuurlaag op de zijkant heb ik de romp op z'n kop gedraaid om deze
als mal te gebruiken voor de trailerbak. Ik heb twee lagen plastic over
de romp gespannen omdat ik zeker wilde zijn dat er geen epoxy door zou
lekken en heb daar vier lagen glasvezel overheen geplamuurd.
Omdat
het toch echt wel koud werd, ben ik ook weer wat aluminiumwerk op gaan
pakken. Ik heb onderdelen gemaakt voor de tijdelijke stagen, die
gebruikt worden om de mast te strijken, de mast rotatie limiter en ook
een aantal aluminium conische 5mm moeren die onder het dek
komen.
31 jan
2018
De
drijvers zijn geschuurd en
klaar voor de primer. Vooral de stuurboord drijver heeft nog wel een
paar kleine plekjes waar ik nog met plamuur bij moet als dat klaar is.
De plamuur
stroken op de zijkanten van de kajuit heb ik geschuurd en daarna
opgevuld met plamuur. Na een aantal dagen uitharden kon ik weer
schuren. Uiteraard waren er een aantal plekken die weer opgevuld
moesten worden. Dit is nu aan het uitharden.
Tussen het schuren door heb ik ook verder gewerkt aan de giek. Eerst
moest ik de afstand van de mast tot de overloop meten. Het is de
bedoeling dat de achterkant van de giek iets voorbij de overloop
steekt. Aan de wind zal de spanning in de grootschoot de giek tegen de
mast aan duwen en zo helpen bij de rotatie van de mast. Ook zal de
spanning in de grootschoot afnemen als de overloop gelost wordt,
waardoor dat weer makkelijker wordt. Na de
meting kon ik de giek op lengte zagen. Het afgezaagde deel is mal
voor het lummelbeslag. De einden van de giek heb ik aan de binnenkant
verstevigd. Aan de schootkant heb ik binnenin eerst alluminium blokjes
gelijmd, om de achterlijkhouder vast te kunnen schroeven.
De wegneembare stijl heb ik op maat geschuurd.
|
|
|